Årets Nytänkare – kräver fackliga rättigheter åt passionerade medarbetare

I en den hett eftertraktade dataspelsbranschen, där många unga och passionerat drivna personer vill få in sin fot, är det lätt hänt att arbetsmiljö och villkor kommer i andra hand. Men hos spelutvecklaren Paradox har den unga Unionen-klubben lyckats väcka medarbetarnas intresse för att organisera sig.

Att skapa ett fackligt engagemang inom en bransch där många anställda drivs av en stark, nästan uppoffrande, passion för sitt arbete är en utmaning. Att många av medarbetarna dessutom är unga eller från andra länder och endast har liten eller ingen erfarenhet alls av facket gör inte saken enklare. Men hos spelutvecklaren Paradox har den unga Unionen-klubben lyckats väcka medarbetarnas intresse och dessutom bidragit till att arbetsgivaren skaffat kollektivavtal .

Spelbranschen drivs av passion
– Spelbranschen drivs av passion. De anställda är genuint intresserade och engagerade i sitt arbete. Det är också en eftertraktad bransch dit många unga söker sig. Tyvärr har många arbetsgivare utnyttjat att många vill jobba med spel genom att erbjuda låga löner och en dålig arbetsmiljö. De mest negativa historierna finns att hämta från arbetsplatser i USA, men även här i Sverige finns dåliga exempel, säger Henrik Hansson, ordförande för Unionens klubb hos spelutvecklaren Paradox.

Klubben på Paradox

Klubbstyrelsen på Paradox

Årets Nytänkare 2020

Klubbstyrelsen på Paradox har på kort tid lyckats få upp antalet medlemmar och framgångsrikt påverkat arbetsgivaren att skaffa kollektivavtal

Han tycker dock att ett attitydskifte verkar vara på gång. Mycket har hänt bara det senaste året. Spelindustrin är inte längre en liten undanskymd verksamhet. Den omsätter nu mer än filmindustrin. Många fler anställda står upp för sina rättigheter. Inte minst gäller det hos Paradox, där Henrik i rollen som arbetsplatsombud drog med sig några intresserade kollegor och bildade en klubb sommaren 2019.

När det gäller ett av de senaste spelsläppen hade vi ingen crunch-tid alls

– Jag tycker att vår ledning har en relativt bra attityd och anstränger sig för att de anställda ska ha en bra arbetsmiljö. När det gäller ett av de senaste spelsläppen hade vi ingen crunch-tid alls (överdriven övertid inför lanseringen av ett nytt spel). Det finns inget som säger att det måste bli stress på slutet. Till sist handlar det ju faktiskt om planering. Och jag tror att vi har bidragit till att arbetsgivaren börjar förstå att det råder konkurrens om hög kompetens och att låga löner gör att folk går vidare till andra spelbolag. Men vi har såklart våra meningsskiljaktigheter

Klubbens ansträngningar gav kollektivavtal
Nyligen skaffade Paradox dessutom kollektivavtal . Något som klubbens ansträngningar i hög grad bidragit till.

– Vi jobbade på flera olika sätt för att öka pressen på arbetsgivaren. Vi hade flera informationsmöten där vi pratade om den svenska modellen och vad ett kollektivavtal innebär. Vi uppmanade också de medarbetare som ville ha kollektivavtal att skriva det i företagets månadsenkät om vad man efterlyste för att trivas bättre på arbetsplatsen.

Hur har ni kunnat vara så framgångsrika, inte minst när det gäller medlemsvärvningen där ni lyckats locka till er många nya medlemmar, trots att så många av de anställda är unga och från andra länder?

– Vi är väldigt synliga. Mycket av kommunikationen sköter vi via företagets chat där vi har en egen kanal. Vi svarar på de grundläggande frågor om lön, semester, sjukdagar och annat som uppstår, och går även in i diskussioner som handlar om attityden till facket. Vi tog också fram en pin som både Unionen- och Saco-anslutna medlemmar man kunde bära för att visa solidaritet mellan anställda. För många av arbetskamraterna från andra länder har det dessutom funnits lite av en wow-faktor i att kunna vara med i facket. De upplever att det är något som de inte kunnat göra i sina hemländer.

Diskussion om oreglerad arbetstid
Trots pandemin med påtvingat hemarbete fortsätter klubben sitt arbete. Vid behov diskuterar klubbstyrelsen via chatten och minst en gång i månaden har man möte. Efter att man lyckats få igenom att arbetsgivaren skaffat kollektivavtal för man nu en diskussion med medlemmarna kring de anställningskontrakt med oreglerad arbetstid som arbetsgivaren vill driva igenom.

– Ledningen framställer det som att friheten kommer att öka med oreglerad arbetstid, men faktum är att de flesta på företaget faktiskt behöver finnas på plats åtta timmar om dagen och producera. Vi ser risken att man skriver bort skyddet utan att kunna utnyttja friheten, och vi informerar därför kring vad de nya kontrakten innebär och uppmanar alla att verkligen tänka igenom innan man skriver på.

Var lyhörda och fånga det buzz som ni hör att många pratar om individuellt.

Vad kan du ge för tips till folk på andra spelbolag eller liknande arbetsplatser som funderar på att dra igång en klubb ?

– Var lyhörda och fånga det buzz som ni hör att många pratar om individuellt. Många som upplever ett problem på arbetsplatsen tänker att ”det är nog bara jag som är lite gnällig”, men när någon ger röst åt problemet upptäcker man snart att flera tycker samma sak och att det är ett reellt problem som det är viktigt att samlas kring och som företaget också behöver höra.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg