Värvningskrönika: "Kan dom inte bara fatta vitsen"?

Förtroendevalda Erika Lundmark om att värva fler medlemmar och behålla de man har även om man inte är någon säljartyp.

Har just öppnat klubbens post och titta här, budskapet från centralt håll; nu ska vi bli fler, nu ska värvningen ska stå i fokus och samma budskap ser man på webben.

Jättebra, och detta ska vi ta i klubbstyrelsen kommande vecka, men gruvsamt, lite ”hur ska vi göra det här” känns det som, men ett större förbund är väl bra. Undra varför det känns lite jobbigt, det handlar ju bara om att ställa frågan ”vill du bli medlem” och visa på allt det förmånliga i Unionens medlemskap, inget konstigt alls egentligen.

Men; vi har ju också våra ingenjörer på Utvecklingsavdelningen som vill lämna klubben. Hur ska vi tackla det, varför kan dom inte bara fatta vitsen med Unionen, ska vi måsta jobba för att få dom att stanna.

Detta kommer ju att ställa lite andra, hm, krav på hur vi ska jobba i klubben. Och vad gäller värvning; fler än en minns hur vår förra värvningdrive slutade; en av cheferna tyckte att vi klampade på Förtroendemannalagens utkanter i vår offensiv och gamla medlemmar tyckte att ”vad får vi som aldrig krävt något då”. Men resultat blev det i alla fall, några nya medlemmar samt lite Unionenlypsyl, godis och en tygkasse som plåster till dom som aldrig krävt.

Men om jag nu också ska vara ärlig; jag är faktiskt ingen säljartyp! Visst vet jag, lovar att jag vet, hur viktig den fackliga rörelsen är i allmänhet och Unionen för oss tjänstemän i synnerhet, men hur motiverar jag andra!? Och dom som nu vill lämna förbundet – vad svarar man medlemmen som tycker att avgiften är lägre i andra förbund eller den medlem som känner att a-kassan räcker, att avgiften känns dyr?

Men varför är jag fackligt engagerad, varför är jag förtroendevald i Unionen? Jo, nu tänker jag på känslan när en medlem fått hjälp och inte längre känner ångest för sin arbetsplats. När någon med hjälp av kompetensutveckling fixat så att en omplacering känns schysst eller när man i dialog med företagsledningen hittat konstruktiva lösningar i kniviga situationer.

Och så blir det ju, med fler medlemmar ett starkare förbund och desto fler blir det som får ta del av denna kraft. Medlemsvård och värvning är ju avgörande för oss.

Styrelsemötet kommande veckan känns viktigt, längtar faktiskt lite, men bara lite.

Erika Lundmark är klubbordförande på Brokk i Skellefteå och ordförande i regionstyrelsen i Unionen Västerbotten

Nyckelord:

Ja Nej