Vad är rätt lön?

"Jag har fått nytt jobb, vilken lön kan jag begära? Vilken löneökning har jag rätt till enligt kollektivavtalet?" Frågorna till lönerådgivningen är många och varierade. Jag och mina kollegor hjälper dig med allt från konkreta tips till lönestatistik.

Ibland kan det vara skönt att ha någon att bara bolla lönefunderingar med. Ibland är det bra att komma till ett lönesamtal beväpnad till tänderna med statistik. Oavsett om du vill ha svar på vad du kan begära för ingångslön eller ha tips om hur du ska förbereda dig för ett lönesamtal så kan vi hjälpa dig.

Krångligt blir glasklart

En av de vanligaste frågorna vi får är vilken löneökning man har rätt till enligt kollektivavtalet och vad som menas med lönepott, individgarantier mm. Jag minns en medlem som misstänkte att arbetsgivaren inte betalade ut hela lönepotten, och när hon fick höra från oss att detta kunde röra sig om kollektivavtalsbrott och nämnde detta för arbetsgivaren, lyckades hon få upp sin lön med några tusen kronor. Medlemmen ringde tillbaka och var jättetacksam.

Andra återkommande frågor kommer från dem som inte fått löneökning på flera år, och vars arbetsgivare inte har kollektivavtal. Många undrar vilken lön de ”rätt till” och hur de ska göra när en kollega har en annan lön. Ibland skickar medlemmarna in jobbannonser för att vi ska få en bättre bild av vilka arbetsuppgifter de har, och på så sätt kan vi ringa in en lön som är rimlig. Vi tipsar också om andra saker man kan förhandla om till exempel extra semesterdagar, friskvårdsbidrag eller förmånsbil och vad man ska tänka på då.

Statistik - ett ess i rockärmen

På vissa områden har vi så kallad partsgemensam lönestatistik som är framtagen gemensamt  med arbetsgivarsidan. Denna statistik är väldigt bra att ha med sig vid ett lönesamtal, eftersom arbetsgivaren då inte kan avfärda dig genom att säga ”det där är bara Unionens egen statistik”.

Jag har ett bra exempel på det: en medlem sökte jobb i en ideell organisation, arbetet hade ingen tydlig titel men innebar samma ansvar som en kanslichef. I det här fallet fanns det partsgemensam statistik, där vi tillsammans konstaterade att han kunde kräva en lön motsvarande kanslichef i en ideell organisation. Hade medlemmen inte ringt till oss, är det möjligt att han inte alls fått tillgång till denna statistik. Tack vare vår lönerådgivning kunde medlemmen ha bra och trovärdiga siffror att utgå ifrån i sitt samtal med arbetsgivaren.

Vi ringer dig

Vi ringer också alltid upp medlemmar som hör av sig via e-post och vill ha rådgivning, detta för att vi ska kunna ge så bra service som möjligt, och tillsammans kunna diskutera kring vilka arbetsuppgifter medlemmen har.

Jennifer Lönn

Ja Nej