Superkrafter i Unionens reklamkoncept

"Krafter utöver det vanliga. På jobbet." Det är den återkommande parollen när olika delar av medlemskapet i Unionen marknadsförs. Syfte är att öka kännedomen om innehållet i medlemskapet och attrahera fler medlemmar.

”Som medlem i Unionen får du krafter utöver det vanliga. På jobbet”. Det är det övergripande budskapet i det nya reklamkoncept som Unionen lanserades med hjälp av reklamfilmer på tv under 2011 och som är tänkt att användas i marknadsförande kampanjer och material de närmaste åren.

Konceptet handlar om illustrera styrkan av att ha drygt 600 medlemmar i ryggen när du vill förbättra ditt arbetsliv och åskådliggörs med personer i superhjältemundering - de fiktiva medlemmarna Organizerman, Miss X´cl och Controlotron på företaget Pantzarplast AB.

Dessa medlemmarnas extraordinära krafter handlar dock inte om att kunna flyga eller lyfta en tankbil, utan om styrkor som du har nytta av varje dag: Att kunna vara med och påverka, ha någon att fråga om det uppstår problem och känna dig trygg i tider av förändring. Därav den lilla brasklappen "På jobbet." i konceptet.

 – Oavsett vilka ”krafter” vi marknadsför ska våra supermedlemmar och deras arbetsplats kunna finnas med. En återkommande "reklamarena" som Ica-Stig, Com Hems Judith och Judith eller fåret Frank i Tele 2:s marknadsföring, säger Nina Kullberg, ansvarig för den imageförflyttning som Unionen vill genomföra i syfte att öka kännedomen om innehållet i medlemskapet och attrahera fler medlemmar.

Konceptet med att åskådliggöra nyttan med medlemmar som superhjältar är något helt nytt, men att ta fasta på den fackliga styrkan är grundläggande.

– Ett av Unionens kännetecken är starka och vår grundidé handlar om att vi tillsammans får ökad styrka och kan fortsätta förbättra vårt arbetsliv. Konceptet med superhjältarna kan ses som en metafor för den kollektiva styrkan omvandlad till individuell nytta, berättar Nina Kullberg.

Nyckelord: 

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Ja Nej