Statlig lönegaranti - en möjlig ersättning vid konkurs

När ett bolag försatts i konkurs är det inte ovanligt att de anställda inte har fått lön på någon månad. För denna lön kan man normalt få lönegaranti.

Konkursförvaltaren beslutar om lönegaranti

Lönegaranti är en form av ersättning som staten betalar ut vid konkurs, för att kompensera anställda som inte får ut sin lön av sin arbetsgivare. Oftast är det konkursförvaltaren som beslutar om lönegarantin ska betalas eller inte. Ersättningen betalas från länsstyrelsen.

Var beredd på att ersättningen istället för lön dröjer

En konkursförvaltare ska så snart som möjligt efter att bolaget försatts i konkurs besluta om lönegaranti. Ändå tar det ofta minst tre veckor eller längre efter en konkurs innan de anställda får ut sin lönegaranti.

Alla lönefordringar ersätts inte av lönegaranti. När konkursen avslutas delas eventuella pengar ut till de som hade fordringar mot bolaget i en viss i lagen angiven ordning. Någon enstaka gång kan det hända att de anställda får ersättning för fordringar som de inte fått lönegaranti för, men detta är ovanligt.

Det tar normalt åtminstone ett år, ibland ännu längre, för en konkursförvaltare att handlägga och avsluta en konkurs. Om du tror att det kommer att finnas pengar kvar när konkursen är klar, får du därför bereda dig på att vänta på pengarna.