Tolka jobbannonsen

Tolka jobbannonsen

Är du en driven och initiativrik teamspelare med kreativ kompetens och social förmåga? Svårt att veta - vad menar arbetsgivaren egentligen? Johanna Smith, HR-specialist på Unionen, berättar hur du gör för att tolka platsannonsen rätt.

Företagsvärlden älskar klyschor. Enligt Lars Melin, Docent på Stockholms Universitet och författaren bakom boken ”Corporate Bullshit”, lever populära begrepp inom företagen ungefär i fem år innan de tappar sin status.

Inneorden kommer oftast från företagsledningen och sprider sig hela vägen ut i platsannonserna och rekryteringsprocessen. Men ofta hänger inte betydelsen av ordet med hela vägen. De används snarare för att markera nytänkande och status än för att få fram ett budskap.

Några av de vanligaste klyschorna just nu:

  • ”Flexibel”
    Johannas tolkning: Det är vad det är – man snabbt ska kunna anpassa sig efter olika situationer. Visa att du inte har något emot att arbetsdagen kan se väldigt olika ut beroende på vad som behöver göras. Tyvärr kan också vara en varningsklocka om att arbetsmiljön är rörig och att man måste vara beredd på att sätta sina egna ramar.
     
  • ”Prestigelös”
  • Johannas tolkning: Vad arbetsgivaren är ute efter här beror lite på vilken tjänst det är som ska tillsättas. Men det kan innebära att man inte är revirtänkande, att man är samarbetsvillig och gärna delar med sig av sin kunskap.
     
  • ”Initiativrik”
    Johannas tolkning: Här ska man visa att man har ett driv. Att man inte är passiv och väntar på att få uppgifter tilldelade sig utan att man själv är van att se vad som behöver göras.
     
  • ”Kommunikativ”
    Johannas tolkning: Visa att du har god förmåga att förstå och att göra dig förstådd. Detta är en egenskap som behövs på nästan alla arbetsplatser.
     
  • ”Innovativ”
    Johannas tolkning: Arbetsgivaren är ute efter någon som kan tänka nytt och som vågar föreslå det ingen sagt eller gjort förut. Om arbetsgivaren har det som krav är det viktigt att det också finns utrymme på arbetsplatsen för att göra just detta.

Så hur uppfyller du kraven utan att upprepa klyschorna i annonsen?

 Ta alla otydliga ord med en nypa salt och akta dig för att själv använda dem i din ansökan.  Försök istället att se förbi klyschorna och fundera på vad arbetsgivaren egentligen är ute efter.  Det absolut bästa är att visa konkreta exempel som styrker arbetsgivarens önskemål, menar Johanna.

– Översätt arbetsgivarens önskemål i situationer där du använt dig av just de egenskaper som du tror efterfrågas. Ge konkreta exempel på hur du agerat och vad du uppnått genom att tänka nytt, om det till exempel är innovativ som efterfrågas.

Är du osäker på vad som menas med ett ord i annonsen – fråga! Det går att fråga utan att känna sig dum genom att vinkla frågorna till den specifika arbetsplatsen, till exempel: ”vad innebär det att vara initiativrik på er arbetsplats?”.

Nyckelord: 

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Ja Nej