Förhandla om lönen

Vid din första löneförhandling är det lätt att bli nervös – vad kan du egentligen förvänta dig av samtalet? Och hur mycket kan du påverka din lön? Caroline Danielsson, ombudsman för Unionen, jobbar med att förhandla löner och företräda medlemmar. Här delar hon med sig av sina bästa tips inför ditt första lönesamtal.

Hur ska man göra för att bäst förbereda sig?

– Förberedelser är A och O. Som medlem i Unionen kan du ringa upp och kolla hur löneläget ser ut för stunden, det är viktigt att du har koll på lönestatistiken för att kunna ställa rimliga krav. Värt att kolla på då är hur lönenivåerna ser ut i branschen och på den position du ska börja, men du kan även smalna av det ytterligare för att ta reda på hur det ser ut i ditt geografiska område och i din ålderskategori. Om det finns en Unionenklubb representerad på arbetsplatsen är det smart att ringa deras ordförande också, då får du mer exakta siffror på vad du kan förvänta dig.

Vad är viktigt att tänka på under själva samtalet?

– Du ska komma ihåg ditt värde. Som ung har man ofta lagt ned mycket tid och pengar på att utbilda sig, det finns ett stort värde i sig att man gjort det. Även om man saknar erfarenhet har man mycket kunskap och vet hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Och som ny ska du alltid få en introduktion på företaget, redan under lönesamtalet kan det vara klokt att ta upp frågan om hur den kommer att se ut. Då får du även svar på vad arbetsplatsen förväntar sig att du ska leverera.

Finns det särskilda fallgropar att passa sig för?

– Det är viktigt att ha rimliga förväntningar. Om du kräver en alldeles för hög lön kommer chefen inte ta dig på allvar och tycka att du är dåligt påläst. Samtidigt ska du inte heller sälja dig själv alldeles för billigt, vilket är lätt hänt när man är glad över att få ett jobb överhuvudtaget. Din ingångslön sätter ribban för din framtida löneutveckling. Det är just därför viktigt att du förbereder dig så väl som möjligt. Då är det otroligt värdefullt att kunna ringa Unionens rådgivare och få en siffra att utgå ifrån.

Carolines tre viktigaste tips för en lyckad första löneförhandling:

• Läs på om löneläget
    - Ta reda på så mycket du kan på förhand, kolla statistik och ring Unionen om du blir osäker. Du känner dig även tryggare i situationen om du själv är påläst.

• Kolla upp kollektivavtalet
    – Om det finns ett kollektivavtal finns det redan ett färdigförhandlat grundavtal med minimilön och övriga förmåner. Det ger dig en bra grund att stå på inför din löneförhandling. Om det inte finns kollektivavtal finns det heller inget som anger någon lägsta lön och du måste själva förhandla om tjänstepension och övriga förmåner som ingår i kollektivavtalet.

• Kom ihåg ditt värde
    – Även om du är ung och saknar erfarenhet så måste du fokusera på det positiva, du kan massor av saker och har stor potential, det är ju därför arbetsplatsen vill ha dig hos dem. Att du inte har särskilt stor erfarenhet vet ju arbetsgivaren om och det gäller därför att fokusera på andra fördelar, som ditt driv, din nyfikenhet och viljan att vara med och utveckla företaget.

Nyckelord:

Ja Nej