Bygg ditt nätverk

Vi hör ofta hur viktigt det är att ha ”ett stort nätverk” och att ”knyta rätt kontakter”. Men vad betyder det egentligen? Går det att nätverka utan att samla på visitkort? Går det att slippa torra snittar, pinsamma tystnader och ändå bygga ett personligt nätverk? Absolut.

1. Glöm allt du tror du vet om nätverkande.

Säg ordet ”nätverka” och de flesta av oss får en liten klump i magen. De flesta tipsen brukar handla om hur du säljer dig själv på 30 sekunder och hur många visitkort du bör samla på en timme. Men nätverkande är ingen tävling. Det handlar inte om hur många mässor du besöker eller hur många visitkort du har i skrivbordslådan. Det handlar om rekommendationer. Och det är en helt annan sak.

2. Lär dig principen bakom nätverkande och lyckas bättre.

Vi människor är sociala djur i grunden. De flesta av oss är väldigt förtjusta i våra vänner, oavsett om de är få eller många. Och vi gillar att hjälpa dem, till exempel rekommendera dem till ett jobb vi tror passar. Både privat och i jobbet lägger vi stor vikt vid rekommendationer. Inköp, filmval och restaurangbesök baseras till stor del på rekommendationer från vänner och bekanta. Det gäller även rekryteringar. Det är den här sociala förmågan vi försöker uppmuntra på mässor och mingelfester. Men i brist på genuint intresse för varandra blir det ofta en trist tillställning där fokus ligger på att samla visitkort och prata om sig själv. Och då har man missat hela poängen.

3. Strunta i nätverk. Skaffa vänner istället.

Ett bra nätverk handlar inte om artighetsfraser och ytliga bekantskaper. Även om en ytlig bekantskap är bättre är ingen alls är det bästa nätverket alltid dina vänner. Att skapa ett nätverk av personer du verkligen gillar som individer är bättre än ett nätverk av personer som för tillfället jobbar på rätt företag. Mässor och mingelfester kan vara ett sätt att träffa nya, framtida vänner, men det kan i längden löna sig att tänka nytt – varför inte gå en kurs? Det är betydligt lättare att träffa nya bekantskaper kring ett gemensamt intresse. Och om ett par år kanske det är den där vännen du träffade på filmkursen som rekommenderar dig till nästa jobb.

4. Våga hjälpa och bli hjälpt.

Gentjänster är en del av vår sociala natur. Har vi fått hjälp vill vi gärna återgälda tjänsten. Det är naturligt att fokusera på vilka som kan vara till hjälp när man söker jobb, men det kan löna sig att skifta fokus. Vad kan du själv hjälpa till med? Om du är frikostig med rekommendationer och tips till vänner och bekanta är chansen större att de tänker på dig i samma situation. Dessutom känns det väldigt bra att ha bidragit till en väns nya jobb.

5. Tänk långsiktigt och ta professionell hjälp om det behövs.

Det tar tid att skaffa ett bra nätverk. Det är ingen quick fix som snabbt leder till jobb. Se det som en investering som berikar ditt liv och ger dig nya vänner och kanske, på sikt, kan leda till nya möjligheter. Att enbart se nätverkande som ett tillfälle att marknadsföra sig själv och att dra en säljpitch till alla du träffar ger inte en särskilt bra effekt. Om du verkligen är i snabbt behov av att skaffa nya kontakter inom en bransch är det en bättre att kontakta en professionell rekryterare. De har ett brett professionellt nätverk som dina kompetenser kan matchas mot. Det ger inga garantier, men du får en bra chans att snabbt visa upp dina kompetenser mot arbetsmarknaden.

Sammanfattning

Mingelkvällar, mässor och andra event kan vara jättebra arenor att bredda sitt nätverk på. Men det bästa nätverket består inte av ytliga bekanta utan av vänner. Och att bygga ett bra nätverk är inget du kan göra över en kväll (eller flera). Ett bra nätverkande bör därför fokusera mer på att klicka som individer än vilken arbetsplats ni båda för tillfället jobbar på. Se ditt nätverk som en grupp personer du gillar och som på sikt kanske kan ge dig ett bra tips eller en personlig rekommendation för en tjänst – inte som en arbetsförmedling. Är du i akut behov av ett jobb är det bättre att kontakta en professionell rekryterare.

Nyckelord:

Ja Nej