Använda sociala medier

Använda sociala medier

Vem är du på nätet? Och hur hjälper det dig till jobb? Din nätidentitet är summan av allt som går att googla på dig, säger Unionens coach Johan Fogelberg. Läs Johans enkla tips om hur du stärker din jobbprofil i sociala medier.

Hur kan jag använda sociala medier professionellt?

– Sociala medier är bra om du har ett tydligt syfte med ditt nätverkande. Det finns olika nätverk där du kan agera efter syfte. Grundregeln för all aktivitet är att hålla isär vad som är privat och vad som är offentligt. Idag är folk ganska bra på att prioritera hur olika forum används och var ens personlighet fungerar bäst. Många använder till exempel Facebook privat, Linkedin för arbetslivet och Twitter som både och, säger Johan Fogelberg.

Men hur skiljer jag på min privata och offentliga roll?

– Alla bör vara medvetna om att de har ett nätjag. Mycket av det du gör på nätet, och framförallt i sociala medier går att spåra – din nätidentitet är summan av allt som går att googla på dig. Därför ska man tänka på i vilka sammanhang man finns och vilka signaler man sänder i de forumen. Skriver man ”söndagsångest, i morgon jobb igen” eller ”puh, halva arbetsveckan klar” på ett öppet Facebook-konto kan en presumtiv arbetsgivare läsa det som att man inte är dedikerad.

Vem ska man vara på nätet då?

– Det beror på vilka signaler man vill sända ut. Man kan fundera på var man är och var man vill vara. Vilka forum kan bäst hjälpa en att ta sig dit? Är du festfixare kanske det är att föredra att visa upp ett aktivt liv på Facebook medan en byggnadsingenjör har mer att hämta i de nischade diskussionsgrupper som finns på Linkedin. Kolla var nyckelprofiler i branschen som du är nyfiken på finns och hur du bäst får kontakt med dem. Försök genom dina sociala aktiviteter visa att du inte bara har rätt erfarenhet utan att du dessutom är rätt person för dem.

Välj det forum som passar dig:

  • Twitter
    Blixtsnabbt forum. De med många följare skriver mycket och retweetar andras citat frekvent.

  • Facebook
    Används ofta privat och är ganska långsamt. Fundera på vad du delar med vilka. Många använder inte sina inställningar och reglerar vilka som ser vad, det är enkelt att justera.

  • Linkedin
    Är en mer renodlat business-kanal. Här kan du göra statusuppdateringar, söka på spännande företag och debattera i spännande forum.

  • Blogg
    Är en långsam kanal. Här har användare chansen att verkligen fördjupa sig och skriva längre och djupare analyser i ämnen. Gör dig själv till branschens ”spokesperson of the trade”.

  • Instagram
    Visa bilder från din verklighet. Om det du sysslar med ser bra ut på bild eller fångar spännande skeenden kan det här vara en strålande kanal. Med Instagram kan du snabbt visa upp lockande miljöer.

Nyckelord: 

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Ja Nej