Provanställning

En provanställning får vara högst sex månader lång. Provanställning är en visstidsanställning, men syftet är att den efter prövotiden ska övergå i en tillsvidareanställning.

Hitta ditt kollektivavtal i vår lista.
Eller logga in och få en direktlänk till rätt avtal.

Ditt eget löneavtal hittar du enklast om du loggar in.

Utgångspunkten för provanställning är att arbetsgivaren innan denne anställer har gjort en bedömning att företaget har behov av en tillsvidareanställning. Syftet med provanställningen är att arbetsgivaren ska få möjlighet att pröva en person i befattningen innan den går över i en fast anställning. Om du går med på det när du tackar ja till jobbet, har en arbetsgivare alltså rätt att anställa dig på prov i upp till sex månader, innan anställningen övergår till en tillsvidareanställning (fast anställning) .

Provanställning - en osäker anställningsform

En provanställning är en osäker anställningsform eftersom din arbetsgivare när som helst kan avbryta anställningen utan att ange något skäl för uppsägningen. Även du som anställd har rätt att avbryta provanställningen i förtid.

Ett sätt att försöka undvika den otrygga anställningsformen, särskilt om du går från en tillsvidareanställning, är att visa på tidigare arbetsuppgifter och hänvisa till flera referenser. På så sätt kan den nya arbetsgivaren skaffa sig en säkrare bild av dig utan att behöva provanställa.

Huvudregeln är att en provanställning inte får vara längre än sex månader men givetvis kortare. I vissa situationer finns möjlighet för arbetsgivare och fackklubben att förlänga provanställningen. Om den inte har avbrutits eller sagts upp före provanställningstidens utgång, så går den automatiskt över i en tillsvidareanställning efter att prövotiden löpt ut.

Hur en provanställning avbryts eller sägs upp

Reglerna kring hur en provanställning avbryts eller sägs upp kan vara olika beroende på om det finns kollektivavtal eller inte. Reglerna kan också skilja mellan olika kollektivavtal. Därför måste du veta vilket kollektivavtal din anställning omfattas av, det vill säga vilken bransch eller verksamhet du arbetar inom och vad som står i det kollektivavtalet. Om det saknas kollektivavtal är det reglerna i lagen om anställningsskydd (LAS) som gäller.

Vilket kollektivavtal du är anställd på ska framgå av ditt anställningsavtal. Om du har aktuella anställningsuppgifter registrerade, ska du hitta ditt eget avtal om du loggar in som medlem i Unionen.

Den vanligaste uppsägningstiden i kollektivavtalen är att både arbetsgivaren och arbetstagaren har en uppsägningstid om 1 månad under den tid som prövoperioden pågår. Men reglerna kan vara olika och se olika ut i slutet av prövoperioden. Därför måste det kollas upp i aktuellt avtal.

Om det inte finns kollektivavtal är det lagens regler som gäller. Läs mer om dem under Dessa uppsägningstider gäller. Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen ska fortsätta efter att prövotiden har löpt ut, ska arbetsgivaren lämna besked om det senast när prövotiden tar slut.

Det finns en ordningsregel som säger att en arbetsgivare som tänker ge en arbetstagare besked om att anställningen ska avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning, ska underrätta arbetstagaren om det minst två veckor i förtid. Om arbetsgivaren inte gör det, kan du hävda att du har rätt till den tidsfristen, så att du åtminstone får lön för motsvarande tid.

Får du problem med detta kan du som medlem kontakta Unionen för att få förhandlingshjälp. Om arbetsgivaren bryter mot den här tidsfristen är det däremot inte tillräcklig grund för att kunna hävda rätten till en tillsvidareanställning. Anställningen får dock inte ha gått över 6 månader innan du får besked. Då kan du hävda att du har en tillsvidareanställning.

Din lön vid provanställning

Under en provanställning ska du ha lön och andra anställningsförmåner på precis samma sätt som om du hade varit tillsvidareanställd.

Du förhandlar villkoren för din provanställning på precis samma sätt som inför vilken ny anställning som helst. Mer information hittar du under Förhandla lön vid ny anställning.

Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen så omfattas du per automatik av en mängd förutbestämda anställningsvillkor. Om det inte finns kollektivavtal, behöver du själv förhandla om dina villkor. Lite vägledning kan du hitta under Första jobbet - tänk på det här.

Det händer att arbetsgivare ibland erbjuder en lägre lön under provanställningen med hänvisning till att det är en prövotid. Om du accepterar detta, så är det viktigt att få inskrivet i ditt anställningsavtal att lönen ska justeras senast när anställningen övergår till en tillsvidareanställning.

Ofta omfattas du inte av någon lönerevision under provanställningen och även detta är en anledning till att skriva in i anställningsavtalet när och hur din lön ska justeras.

Finns kollektivavtal, så finns också ett löneavtal, och då får lönen inte understiga den fastställda lägsta lönen i löneavtalet.

Ja Nej