Systematiskt arbetsmiljöarbete

Ett förebyggande, systematiskt arbetsmiljöarbete leder till en bra arbetsmiljö som gynnar alla.

Vilka faktorer kan påverka arbetsmiljön?

  • Arbetsledning och arbetsorganisation
  • Arbetsmängd
  • Arbetsställningar och arbetsrörelser
  • Arbetstempo och arbetstid
  • Arbetsuppgifternas innehåll
  • Handlingsutrymme
  • Möjlighet till inflytande, samarbete
  • Lika eller olika möjligheter och villkor för kvinnor och män

När ska arbetsmiljön undersökas?

  • Regelbundet, minst en gång per år
  • Vid ohälsa, olycksfall och tillbud
  • Vid förändringar i verksamheten

Hur ska det göras?

  • Enkäter och intervjuer
  • Skyddsronder
  • Arbetsplatsmöten och utvecklingssamtal
  • Ohälsostatistik
  • Granskning av de enskilda arbetsplatserna
  • Medicinska kontroller
  • Riskbedömning

Vem undersöker arbetsmiljön?

  • Arbetsgivaren har huvudansvaret
  • Arbetstagare och arbetsmiljöombud är självklara samarbetspartners
  • Arbetsgivare och arbetstagare bör bestämma tillsammans vem som ska göra undersökningen
  • Företagshälsovården är en naturlig resurs att anlita – även i genomförandet av planerade åtgärder

Viktigt att tänka på!

  • Arbeta förebyggande och med regelbundenhet.
  • Vänta inte tills någon blir sjuk.
  • Reagera genast på diskriminerande och kränkande handlingar.
  • Lär om kroppens olika reaktioner på stress.
  • Var uppmärksam på dig själv och dina arbetskamrater.
  • Dokumentera och sammanställ tidiga signaler på stress och ohälsa, men gör det så att enskildas integritet inte hotas.
  • Utbildning är viktigt. Chefer, arbetsmiljöombud och anställda ska utbildas för att bättre klara av arbetsmiljöarbetet.

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Ja Nej