Olycksfall eller personskada

Om du råkar ut för olycksfall med personskada kan olika försäkringar gälla. Vad som gäller beror bland annat på om skadan sker på arbetet eller på fritiden och om din arbetsgivare har kollektivavtal eller inte.

För din fritid och vid eventuell arbetslöshet kan du själv se till att ha försäkringsskydd genom Unionens medlemsförsäkring hos Förenade Liv.

Webbplatsen Ersättningskollen visar både lagstadgad och kollektivavtalad ersättning vid sjukdom eller arbetsskada. Med hjälp av Ersättningskollen kan du få koll på hur mycket pengar just du kan få om du blir sjuk eller råkar ut för ett olycksfall.

Olycksfall på arbetet

Ett olycksfall på arbetet kan efter att det anmälts och utretts komma att klassas som arbetsskada. Den lagstadgade försäkringen gäller då, men om din arbetsgivare har kollektivavtal gäller även Trygghetsförsäkring vid arbetsskada, TFA.

Olycksfall under arbetslöshet

Om du skulle råka ut för olycksfall under en period när du är arbetslös är du inte försäkrad via någon arbetsgivare. Då får du själv se till att du har egen olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt. I samband med att anställningen upphör kan du som medlem använda Unionens medlemsförsäkring och teckna en olycksfallsförsäkring i Förenade Liv.

Nyckelord:

Ja Nej