Kvalifikationstid i inkomstförsäkringen

Det är den tid du måste ha haft försäkringen för att du ska vara berättigad till att få ersättning.

Kvalifikationstid är ett av grundkraven du måste uppfylla för att få ersättning från inkomstförsäkringen. Det är den tid du måste ha varit med i försäkringen för att du ska vara berättigad till att få ersättning. Inkomstförsäkringen som ingår i medlemsavgiften och tilläggsförsäkringen har var sin kvalifikationstid på grund av att de kan gälla från olika datum. Kvalifikationstiden är 12 månader.

Så fungerar kvalifikationstid när ett ärende prövas

När du blir arbetslös prövas kvalifikationstiden mot inkomstförsäkringen och mot tilläggsförsäkringen om du har tecknat den.

Exempel: Vi antar att du blivit medlem i Unionen 2012-07-01, men valt att teckna tilläggsförsäkringen först ett år senare, det vill säga 2013-07-01. Om du skulle bli arbetslös 2014-01-01 prövar vi hur lång kvalifikationstid du har uppnått för respektive del av försäkringen per den dag du blivit arbetslös.
I det här fallet har du 18 månader för inkomstförsäkringen som ingår i din medlemsavgift men bara 6 månader för tilläggsförsäkringen. Eftersom kravet på kvalifikationstid är 12 månader för inkomstförsäkringen respektive tilläggsförsäkringen har du i detta fall uppfyllt villkoret och kvalificerat dig för inkomstförsäkringen men inte tilläggsförsäkringen.

Därför behövs kvalifikationstid i inkomstförsäkringen

Många behöver bidra för att kunna erbjuda en bra och stabil försäkring. Som i alla försäkringar behöver många bidra med premier för att få en bra, stabil och prisvärd produkt. Kortare kvalifikationstid skulle betyda högre premie eller lägre ersättning.

Ja Nej