Förhandla lön vid ändrade arbetsuppgifter

Om du får förändrade eller utökade arbetsuppgifter bör du samtidigt ta upp en diskussion om din lön med din lönesättande chef.

Ditt eget löneavtal hittar du enklast om du loggar in.

Om du blir erbjuden helt eller delvis nya arbetsuppgifter, det vill säga en ny befattning som dessutom kan betraktas som en befordran, innebär det att du ska förhandla om en ny lön. Det är inte ovanligt att löneavtalet i ditt kollektivavtal beskriver hur situationen ska hanteras. Därför är det bra att titta i det kollektivavtal som gäller på din arbetsplats, så att du vet vad som gäller för just för dig.

Om arbetsgivaren säger nej till att diskutera din lön, kan du, om du är medlem i Unionen, be en representant för Unionen på din arbetsplats om hjälp med förhandling.

Om Unionen inte har någon klubb på din arbetsplats, kan du istället kontakta Unionen för vidare rådgivning om hur du själv kan hantera frågan.

Observera att om arbetsgivaren gör en större förändring av dina arbetsuppgifter, har denne en skyldighet att förhandla denna förändring med ditt fackförbund innan beslut om genomförande. Skulle din chef ha missat att kontakta ditt fackförbund, bör du påpekat detta. Skulle denne, efter påpekande, välja att inte ta den kontakt som krävs, bör du kontakta Unionen för rådgivning.

Du ska aldrig, utan att först ha konsulterat din fackliga organisation, neka till att utföra nya arbetsuppgifter eftersom det kan uppfattas som arbetsvägran och i värsta fall få rättsliga konsekvenser.

Ja Nej