Förhandla lön vid ändrade arbetsuppgifter

Om du får förändrade eller utökade arbetsuppgifter bör du samtidigt ta upp en diskussion om din lön med din lönesättande chef.

Om du blivit befordrad bör du förhandla om ny lön

Om du blir erbjuden helt eller delvis nya arbetsuppgifter, det vill säga en ny befattning som dessutom kan betraktas som en befordran, innebär det att du ska förhandla om en ny lön. Det är inte ovanligt att löneavtalet i ditt kollektivavtal beskriver hur situationen ska hanteras. Därför är det bra att titta i det kollektivavtal som gäller på din arbetsplats, så att du vet vad som gäller för just för dig.

Ta hjälp av Unionen om du behöver

Om arbetsgivaren säger nej till att diskutera din lön, kan du, om du är medlem i Unionen, be en representant för Unionen på din arbetsplats om hjälp med förhandling .

Om Unionen inte har någon klubb på din arbetsplats, kan du istället kontakta Unionen för vidare rådgivning om hur du själv kan hantera frågan.

Observera att om arbetsgivaren gör en större förändring av dina arbetsuppgifter, har denne en skyldighet att förhandla denna förändring med ditt fackförbund innan beslut om genomförande. Skulle din chef ha missat att kontakta ditt fackförbund, bör du påpeka detta. Skulle denne, efter påpekande, välja att inte ta den kontakt som krävs, bör du kontakta Unionen för rådgivning.

Du ska aldrig, utan att först ha konsulterat din fackliga organisation, neka till att utföra nya arbetsuppgifter eftersom det kan uppfattas som arbetsvägran och i värsta fall få rättsliga konsekvenser.

Läs mer om att förbereda dig för att förhandla lön

Att förhandla lön vid ändrade arbetsuppgifter eller befordran påminner mycket om den lönediskussion som många gånger förs inom ramen för lönesamtalet. Läs mer om hur du kan förbereda dig under:

Dags för årets lönesamtal? Eller ny tjänst, nytt jobb, ny på arbetsmarknaden?

Bolla lön med en expert och bli en vassare förhandlare på en kvart.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg