Föräldralön

Du har rätt att vara helt ledig från och med barnets födelse och 18 månader framåt. Utöver ersättning via den lagstadgade föräldraförsäkringen kan du få föräldralön om din arbetsgivare har kollektivavtal. Det regleras i kollektivavtalets delar om allmänna anställningsvillkor.

Hitta ditt kollektivavtal i vår lista.
Eller logga in och få en direktlänk till rätt avtal.

Om det finns kollektivavtal har du utöver föräldraförsäkringen rätt till utfyllnad med 10 procent av din lön, så kallad föräldralön.

Om du har en inkomst som är högre än försäkringskassans lönegräns för föräldrapenning betalar arbetsgivaren mer. Avsikten är att föräldrapenningen tillsammans med föräldralön ska ge dig motsvarande 90 % av din lön, om du tar ut full ersättning från Försäkringskassan.

I ditt kollektivavtal framgår hur din föräldralön beräknas. Prata med din chef eller kontakta Unionen om du vill ha hjälp att beräkna din föräldralön.

Unionens kollektivavtal ger dig rätt till upp till sex månaders föräldralön. För att vara helt säker kan du kolla i ditt kollektivavtal, prata med din chef eller kontakta Unionen.

Påverka och utveckla - få ännu bättre koll
Är detta en fråga du tycker kan skötas bättre på din arbetsplats? Som arbetsplatsombud eller med en facklig klubb finns förutsättningar att få insyn och inflytande över villkoren och verksamheten. Arbetsgivaren behöver informera och förhandla innan viktiga beslut och förändringar. Klicka här så berättar vi gärna mer om hur du kan engagera dig på din arbetsplats.

Nyckelord:

Ja Nej