Unionen kommenterar Ericssons neddragningar

2016-10-04

Vi har precis nåtts av beskedet att Ericsson planerar att göra sig av med 3 000 medarbetare i Sverige. Särskilt hårt drabbas produktionen i Kumla och Borås. De kostnadsbesparingar som Ericsson nu gör drabbar personalen alldeles för hårt.

Det är människor som varit lojala och arbetat med att bygga upp företaget under lång tid. Hela familjer drabbas när yxan går på detta obarmhärtiga sätt.

Förhandlingar pågår fortfarande. Nu lägger vi allt fokus på att den kompetens och kunskap som finns hos de anställda tas till vara. Oavsett vad den fortsatta processen resulterar i kommer Unionen att företräda medlemmarnas intressen och se till att ha inflytande över vad som händer. De som drabbas av neddragningarna får stöd av Unionens förtroendevalda och anställda.

Ericsson har planerat en kompetensväxling sedan länge för att matcha branschens framtida behov och de är skyldiga att se till att den befintliga personalen kan hänga med istället för att göra sig av med lojala medarbetare.

Ja Nej