Arbetsplatsombudet Minna: ”Unionenveckan öppnar för samtal om hur vi har det på jobbet”

2016-06-01

Ha inte så höga krav och gör det enkelt. Det är arbetsplatsombudet Minna Annerstedts bästa tips för en medlemsvärvande aktivitet i samband med Unionenveckan.

Information

Unionenveckorna genomförs två gånger per år – en på våren under vecka 6 och en på hösten under vecka 38. Det här är en tid då hela förbundet kraftsamlar för att synas på arbetsplatserna och prata jobbfrågor och medlemskap. Vi träffar medlemmar och värvar nya, vi arrangerar aktiviteter och syns i annonser – allt för att berätta att vi finns, vad vi gör och varför man ska vara medlem.

Minna Annerstedt (bilden) är arbetsplatsombud på Engcon Nordic AB i Strömsund och har de senaste Unionenveckorna anordnat någon aktivitet på arbetsplatsen.

– Nu har vi i stort sett full organisationsgrad i Unionen på arbetsplatsen, det vill säga att nästan alla är medlemmar. Delvis kan det nog bero på Unionenveckan och att vi genom den med jämna mellanrum lyft Unionen och de fackliga frågorna extra mycket på arbetsplatsen. Flera har gått med i Unionen under aktiviteterna vi haft och nu är vi även på gång att starta klubb, säger Minna.

Det var när Minna fick ett samtal från Unionenkontoret i Sundsvall som hon fick upp ögonen för att faktiskt göra något på arbetsplatsen under Unionenveckan.

– Jag tyckte det lät kul och beställde kampanjmaterial och ordnade fika. Skickade ett mail till alla på arbetsplatsen med information om aktiviteten, det är viktigt för att folk ska dyka upp.

Tipsrundan har jag använt och sedan också lottat ut vinster till dem som deltagit i den. Jag använde också de färdiga diskussionskort med frågor om arbetsmiljö som fanns att få från Unionen, de öppnade upp många givande samtal.

– Som förtroendevald vill jag göra något under Unionenveckan och jag la kanske fyra timmar totalt på att fixa inför det jag gjort till Unionenveckan.

– Det är otroligt värt det – jag får mycket positiv respons från kollegor kring att Unionen syns och det är flera som fått upp ögonen för studiestödet och använt det och andra förmåner tack vare att de fått kampanjmaterial och att vi pratat medlemskap, säger Minna.

Läs mer om Unionenveckorna.

Ja Nej