Affärsjuridiska avtal – skapa själv i ett webbverktyg

Du som är medlem i Unionen Egenföretagare får utan extra kostnad tillgång till ett webbverktyg via Lexly, där du på egen hand enkelt kan skapa dina företagsavtal.

Personer som tar i hand

Alla företag behöver bra avtal som säkrar affärerna och tryggar företaget. Genom Unionen Egenföretagares samarbete med Lexly får du skapa så många avtal du behöver till ditt företag helt utan extra kostnad. Du bestämmer själv innehållet i avtalen och behöver själv inte kunna något om affärsjuridik.

Affärsjuridiska avtal för egenföretagarmedlemmar

• Genom medlemskapet kan du själv skapa individuellt anpassade och juridiskt korrekta företagsavtal (exklusive anställningsavtal ) via Lexlys webbverktyg. (Via samma verktyg kan du som egenföretagarmedlem även skapa äktenskapsförord och testamente utan extra kostnad.) Kostnaden för ett liknande erbjudande direkt hos Lexly är 699 kronor/månad.

Som egenföretagarmedlem får du även:

• 20 procent rabatt om du vill skapa andra avtal i Lexlys webbverktyg.
  • 20 procent rabatt på juridisk rådgivning med jurist.

Så här fungerar tjänsten

Du väljer först vilken typ av avtal du vill göra och får sedan svara på alla de frågor som en jurist skulle ställa till dig vid ett möte. Utifrån svaren på dina frågor skapas ett färdigt avtal som är juridiskt korrekt. Du laddar ner dina avtal direkt när de är klara eller när du vill när du är inloggad hos Lexly.  Du kan när som helst ändra i avtalet eller skapa helt nya avtal på ditt konto hos Lexly.

Tjänsten är enkel att använda, men om du vill ställa frågor om avtalen så får du hjälp och rådgivning via telefon eller chatt.

Du som är medlem i Unionen Egenföretagare kan använda tjänsten och skapa så många avtal vill.

Skapa dina affärsavtal

Du behöver logga in som egenföretagarmedlem för att kunna använda förmånen.

Exempel på avtal som ingår i tjänsten

Alla företagsavtal (exklusive anställningsavtal ) samt äktenskapsförord och testamente ingår utan extra kostnad.

Uppdragsrelaterade avtal

• Konsultavtal eller specifikt IT-konsultavtal
  • Offert
  • Uppdragsavtal

Olika typer av bolagsavtal

• Aktieägaravtal & Aktieöverlåtelseavtal
  • Bolagsordning & Bolagsstämmoprotokoll
  • Handelsbolagsavtal

Andra typer av företagsavtal

• Avtal för lokalhyra
  • Fullmakt för företag
  • Integritetspolicy
  • Sekretessavtal

Saknar du något avtal ovan? Tipsa oss på egenforetagare@unionen.se

Lexly erbjuder även andra slags avtal. Observera att om du är intresserad av ett avtal som inte ingår i medlemsförmånen så tillkommer en kostnad.

Anställningsavtal ingår inte via Lexly

Hur du upprättar anställningsavtal ingår inte i tjänsten.

Om du själv har eller ska skaffa en anställning är du välkommen att kontakta vår fackliga rådgivning. Informera gärna att du driver eget företag samtidigt så att du får arbetsrättslig rådgivning utifrån att du kombinerar att driva eget företag med en extra anställning.

Affärsjuridisk rådgivning

Unionen Egenföretagare erbjuder affärsjuridisk rådgivning 1 timme per ärende, upp till 10 timmar per år. Juristerna kan hjälpa dig att komma fram till vilka avtal ditt företag behöver. Själva avtalen skapar du sedan i Lexlys webbverktyg.

Skriv äktenskapsförord och testamente

Som medlem i Unionen Egenföretagare kan du utan extra kostnad skapa äktenskapsförord och testamente på egen hand via vår samarbetspartner Lexly. Du har dessutom 20% rabatt på övriga familjejuridiska avtal och rådgivning.

Minimera