Tio tips: Så värvar ni nyanställda på jobbet

Ett gyllene tillfälle att värva är när ni får en ny arbetskamrat på jobbet. Hälsa välkommen, berätta om den fackliga verksamheten och skapa en positiv bild av er och Unionen

En förutsättning för att ni ska kunna värva är att ni i klubbstyrelsen visar upp er och skapar förtroende. Du som arbetar som arbetsplatsombud kan självklart också använda dig av dessa tips.

• När din arbetsgivare ska rekrytera. Be att få med namn och kontaktuppgifter till er lokala fackliga representant i platsannonsen. Då finns Unionen med redan från början.
  • Delta i anställningsintervjuerna om det är möjligt.
  • Be att ni i klubben alltid blir informerad av arbetsgivaren om när nyanställda börjar, så att ni snabbt och lätt kan ta kontakt med dem.
  • Ha en stående punkt på klubbstyrelsens dagordning om vilka som är nyanställda. Då kan ni alla lättare ta kontakt med er nya arbetskamrat och hjälpas åt att skapa ett gott förtroende för klubben.
  • Låt din nya arbetskamrat mötas av en hälsning från klubben första dagen på jobbet. Uppvakta med en blomma, en Unionen-mugg eller något annat trevligt. Du kan beställa give aways i Unionens nätbutik.
  • På Unionens hemsida finns också broschyrer att beställa hem, bland dem den värvande ny på jobbet-boken En bra början.
  • Gå ut och ät lunch med den nyanställda. Det är alltid trevligt att lära känna sina arbetskamrater och för er är det viktigt att visa upp klubben.
  • Finns det något material som presenterar ert företag. Be att få med ett avsnitt om den fackliga verksamheten på företaget.
  • Har företaget någon introduktionsutbildning för nyanställda. Försök ordna så att ni i klubben får medverka.
  • När ni har allmän facklig information, bjud särskilt in de nya som ännu inte är medlemmar. Utse gärna någon i styrelsen som tar extra hand om den personen, så att de känner sig välkomna.
  • Glöm inte att fråga om din nya arbetskamrat vill bli medlem i Unionen. Lär känna personen lite först och fråga sen. Se gärna tips på webb-kursen Ställ frågan.

Ni och många med er har valt Unionen och rekommenderar därför andra att göra samma sak. Kom ihåg att det handlar om att skapa förtroende för er i klubben och för Unionen. För att ställa bra frågor och hitta rätt argument, lär känna er nya arbetskamrats behov. Glöm sen inte att följa upp vid andra tillfällen om ni får ett nej eller ett nja första gången.

Nyckelord:

Ja Nej