Ledamot i europeiskt företagsråd (EWC)

Som ledamot i ett europeiskt företagsråd (kallas ofta även EWC) är du med och skapar en dialog om frågor som har betydelse för de anställda på europeisk nivå. Uppdraget som EWC-ledamot är gränsöverskridande vilket innebär att du företräder samtliga anställda på företaget - även de runt om i Europa.

Som ledamot i ett europeiskt företagsråd:

• samråder du med företagsledningen på europeisk nivå
  • är du med och skapar ett internt europeiskt samarbete över nationsgränserna

Unionens samverkansgrupp för Europeiska företagsrådsledamöter

Samverkansgruppen är till för dig som är medlem i Unionen och ledamot i ett Europeiskt Företagsråd. Målet är att erbjuda regelbundna möten med utbildning, diskussion och nätverkande kring EWC-uppdraget.

Hör gärna av dig om du önskar ytterligare information: kurser.internationella@​unionen.se

Utbildningar

Unionen erbjuder i samverkan med andra förbund regelbundet kurstillfällen om europeiska företagsråd (den engelska förkortningen EWC-råd), en grundkurs samt en fördjupningskurs.

Samtliga kurser och seminarier ska enligt den nya EWC-lagen bekostas av arbetsgivaren. Det gäller såväl kursavgift som resekostnader. Kurser som arrangeras av facken inom industrin gäller främst EWC-ledamöter på företag inom industrins område men välkomnar i mån av plats också deltagare från andra branscher. De kurser som arrangeras tillsammans med PTK är öppna för alla Unionens EWC-ledamöter.

Hör av dig till kurser.internationella@​unionen.se om du har frågor.

Ja Nej