Vecka 6 pratar vi balans i arbetslivet

2017 års första Unionenvecka kommer att handla om att visa framfötterna på jobbet men samtidigt hitta balansen för att få en lång och hållbar karriär. Snart kan alla klubbar och ombud beställa färdigpackade mappar och andra kampanjmaterial för att synliggöra Unionen och balansfrågan på era arbetsplatser.

Information

Unionenveckorna genomförs två gånger per år – en på våren under vecka 6 och en på hösten under vecka 38. Det här är en tid då hela förbundet kraftsamlar för att synas på arbetsplatserna och prata jobbfrågor och medlemskap. Vi träffar medlemmar och värvar nya, vi arrangerar aktiviteter och syns i annonser – allt för att berätta att vi finns, vad vi gör och varför man ska vara medlem.

Beställ kampanjmaterial till Unionenveckan vecka 6 2017

Balans i livet är en av Unionens hjärtefrågor och allt viktigare på många arbetsplatser där stressen ökar och gränsen mellan arbete och fritid suddas ut. Därför driver vi också kravet om stärkt rätt till återhämning under avtalsrörelsen våren 2017. Och därför kommer vi under Unionenveckan prata om arbetsmiljö, balans, stress, arbetstider, arbetsglädje, tillgänglighet och berätta om Unionens recept för en lång och hållbar karriär. Om hur du kan visa framfötterna på jobbet men samtidig se till att de håller ett helt arbetsliv.

Hoppas ni vill vara med och synliggöra Unionen och balansfrågan på er arbetsplats i samband med Unionenveckan. I december öppnar möjligheten att beställa färdigpackade mappar och andra kampanjmaterial framtagna särskilt för Unionenveckan. Alla klubbar och ombud får ett mejl i samband med att materialbeställningen öppnar. Håll utkik!

I samband med Unionenveckan kommer höstens "framfötterkampanj" att repriseras, med bland annat filmer på tv och webben:

Skapa engagemang med JMI-mätaren

Redan har över 80 000 personer räknat ut sitt Job Mass Index på www.unionen.se/jmi. Gör det ni också! Genom att svara på några korta frågor om arbetsbelastning, arbetsglädje, tillgänglighet och arbetsklimat får ni fram ert JMI-värde och lite råd och tips från Unionen. JMI-mätaren tar 1 minut att fylla i och är ett enkelt sätt att skapa intresse och engagamang kring frågan om arbetsmiljö och balans, som kan leda till ett väckt intresse och fortsatt diskussion.

Ja Nej