Webbkurser för förtroendevalda

Prova att gå en kurs på webben. Kurserna, som är gratis, vänder sig i första hand till dig som är förtroendevald.

Bättre lönearbete

Introduktionskurs om det lokala lönearbetet för er som har bildat en ny klubb eller bara vill fräscha upp kunskaperna. I kursen får du kunskap om många av de frågor kring lön som kan hamna på klubbens bord, löneprocessen och om uppdraget som löneförhandlare. Registrera dig i vår kursportal för att få tillgång till kursen.

Registrera dig och starta kursen.

Facklig grundkurs på webben

Facklig grundkurs på webben är för dig som nyligen har fått uppdrag i klubbstyrelsen och vill studera under lite mer flexibla former utan att vara bunden vid tid och plats. Kursen sker helt på distans via vår virtuella lärmiljö där du får handledning, diskuterar med andra kursdeltagare och tar del av kursens innehåll. Kursen löper under sex veckor.

Läs mer och anmäl dig under Kurser och aktiviteter.

Arbetsmiljöguiden

Det här är en guide i interaktivt filmformat som hjälper dig som  arbetsmiljöombud att komma i gång i ditt uppdrag. Den fungerar som en introduktion till arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen. Förutom att ge en överblick av hur lagar, föreskrifter och lokala rutiner ger en bra grund för arbetsmiljöarbetet ger den också exempel på fysiska och psykosociala frågor som är vanliga på arbetsplatsen – samt idéer på hur man kan gå vidare.

Du behöver inte anmäla dig utan kan starta Arbetsmiljöguiden när du vill.

Facklig introduktion för arbetsplatsombud

Kursen vänder sig till dig som nyligen har fått uppdrag som arbetsplatsombud. Genom kursen får du kunskaper och möjlighet att reflektera kring den svenska partsmodellen, Unionen, rollen som arbetsplatsombud med mera. Du får också en orientering i lagar och avtal. Kursen innehåller de grundkunskaper du behöver för att gå Unionens övriga kurser. Kursen löper under fyra veckor och sker helt på distans.

Läs mer och anmäl dig under Kurser och aktiviteter.

Ja Nej