Medlemsmöte

Medlemmar som deltar i diskussioner och beslut är viktigt för ett framgångsrikt fackligt arbete. Därför är en av dina uppgifter som förtroendevald att skapa bra förutsättningar för dialog och delaktighet – något som du bland annat kan uppnå genom att hålla medlemsmöten.

Bjud gärna in Unionens medlemmar på arbetsplatsen till medlemsmöten minst en gång om året – exempelvis i samband med en lunch eller fikapaus på jobbet. Det är ett bra tillfälle att prata med medlemmarna om vilka frågor som är viktiga på er arbetsplats. Om du saknar information om vilka kollegor som är medlemmar får du gärna fråga dem. Är de inte medlemmar så kan du passa på att höra om de vill bli det.

Planera mötet

Planering är A och O för att ditt möte ska bli lyckat. Ju större möte, desto mer planering krävs. Men även ett kort möte för en mindre grupp vinner på att du tänker igenom vad du vill uppnå och har en plan för hur du ska genomföra det.

Marknadsför mötet

Se till att alla får inbjudan i god tid och sprid den på ställen där du vet att medlemmarna nås av informationen – exempelvis genom att mejla, sätta upp en affisch i fikarummet eller lägga inbjudningar i brevkorgar. Med smart marknadsföring ökar du chansen att få många deltagare på mötet. Använd gärna vår affisch- och brevmall.

Genomför mötet

Ett bra möte är ett möte där alla får möjlighet att vara med och påverka och lämna synpunkter, och där alla kommer till tals.

Presentera vilka aktiviteter som du/ni planerar för det kommande året. Om planen inte är färdig kan det vara ett bra tillfälle att diskutera verksamheten med medlemmarna.

Få mer tips och inspiration

I vår broschyr Engagerande möten kan du läsa mer om hur du skapar förutsättningar för bra medlemsmöten.

Ja Nej