Tjänstemännens IT-miljö 2015

Dåligt fungerande IT leder till stress och frustration hos användarna och orsakar betydande kostnader för arbetsgivarna.

Unionen har under flera år undersökt hur tjänstemäns IT-miljö ser ut, undersökningar som visat på stora problem. Årets undersökning bekräftar den bilden.

Det är inte rimligt att människor år efter år måste jobba i system som skapar en dålig arbetsmiljö, och som drabbar företagets effektivitet och ekonomi på ett negativt sätt. Både arbetsgivarna och tjänstemännen har därför ett gemensamt intresse av att IT-miljön förbättras. För att bidra till den utvecklingen vill Unionen lyfta fram goda exempel där IT-utvecklingen har fungerat bra.

Det finns inga genvägar till en fungerande IT-miljö, men det finns verktyg i form av positiva erfarenheter, kunskaper och inkluderande processer. Det är dags att använda dem. Unionen lägger stor vikt vid beställarens viktiga roll vid inköp och införande av nya IT-verktyg. Genom att fokusera på detta och belysa vikten av samverkan mellan leverantör, beställare och användare vill förbundet uppmana arbetsgivare att se värdet av en inkluderande beställningsprocess.

Ja Nej