Arbetsgivarföreningen KFO - Industriföretag

Här hittar du alla avtal som hör till ditt kollektivavtal. Du hittar också sammanfattningar med de senaste ändringarna i avtalen, och förklaringar till hur avtalsvillkoren ska tolkas.

Allmänna anställningsvillkor

Avtal om vilka allmänna villkor som gäller för exempelvis arbetstid, övertidskompensation, semester, sjuklön, ledighet, uppsägning med mera. I texten finns också Unionens tolkningar av villkoren, så att avtalet ska bli lättare att tillämpa.
Avtalets ursprungliga förhandlingsprotokoll.

Avtalsinformation

En kort sammanfattning av de viktigaste punkterna i avtalet.

Lön

Lönenivåer och övrig information kring löneprocessen.
Till dig som löneförhandlar för medlemmarna på din arbetsplats. Här finns kommentar till löneavtalet, bakgrund till de senaste avtalsförhandlingarna samt en vägledning för arbetet med löner.

Övriga gällande avtal

Kollektivavtal för:
Organisationer & Föreningar

Avtal 2016-2017

Det nya avtalet på avtalsområdet följer märket satt inom industrin med ett värde på 2,2 % på 1 år. Varav 2,0 % är utrymmet för löneökningarna och 0,2 % till mer tjänstepension via ökade avsättningar i systemet för flexpension (tidigare delpension). Individgaranti på 285 kronor, lägstalönerna höjs med 2,0 %.

Det är ett bra avtal i samma årstakt som det nu utgående avtalet där vi säkerställer att ingen nedväxling av lönetakten behövde göras samt befäster och utökar avsättningarna till tjänstepensionen.

Mer information finnsi  Avtalsnytt 2016.

Avtalsperioden
Avtalet gäller från den 1 april 2016 till den 31 mars 2017.

Avtal du omfattas av
Det finns många avtal för detta område, de viktigaste är samlade i trycket "Tjänstemannaavtalen 2016-2017".

Avtalen kan du läsa och ladda ner, se ovan.

(Uppdaterat 2016-10-24)

Nyckelord: