Arbetsgivaralliansen - Ideella och idéburna organisationer

Här hittar du alla avtal som hör till ditt kollektivavtal. Du hittar också sammanfattningar med de senaste ändringarna i avtalen, och förklaringar till hur avtalsvillkoren ska tolkas.

Allmänna anställningsvillkor

Avtal om vilka allmänna villkor som gäller för exempelvis arbetstid, övertidskompensation, semester, sjuklön, ledighet, uppsägning med mera. I texten finns också Unionens tolkningar av villkoren, så att avtalet ska bli lättare att tillämpa.
Avtalets ursprungliga förhandlingsprotokoll.

Avtalsinformation

En kort sammanfattning av de viktigaste punkterna i avtalet.

Lön

Lönenivåer och övrig information kring löneprocessen.
Till dig som löneförhandlar för medlemmarna på din arbetsplats. Här finns kommentar till löneavtalet, bakgrund till de senaste avtalsförhandlingarna samt en vägledning för arbetet med löner.

Övriga gällande avtal

Aa-LO-PTK Samverkansavtal, avtal om arbetsmiljö, likabehandling och kompetensutveckling. Reviderat och gäller från 1 januari 2015.
Kollektivavtal för:
Organisationer & Föreningar

Avtal 2016-2017

Det nya avtalet på avtalsområdet följer märket satt inom årets avtalsrörelse med ett värde på 2,2 % på 1 år från 2016-05-01 till 2017-04-30. Individgaranti på 220 kr/mån och lägstalönerna på avtalet höjs också med 2,2 %.

Det är ett bra avtal i samma årstakt som det nu utgående avtalet där vi säkerställer att ingen nedväxling av lönetakten behövde göras.

Mer information finns i Avtalsnytt 2016.

Avtalsperioden
Avtalet gäller från den 1 maj 2016 till den 30 april 2017.

Avtal du omfattas av

Det finns många avtal för detta område, de viktigaste är samlade i trycket "Tjänstemannaavtalen 2016-2017".

Avtalen kan du läsa och ladda ner, se ovan.

Samverkansavtalet och förhandlingsordningen
Under den förra avtalsperioden gjordes en revidering av Samverkansavtalet och förhandlingsordningen. Det reviderade Samverkansavtalet och det nytecknade avtalet om arbetsmiljö, likabehandling och kompetensutveckling gäller fr.o.m. den 1 januari 2015. Den reviderade förhandlingsordningen gäller fr.o.m. den 1 januari 2016.

(Uppdaterat 2016-10-24)

Nyckelord: