Unionens valplattform 2014

Den 14 september är det val i Sverige. Det är ett val som kommer att handla om många frågor som är viktiga för Unionens närmare 600 000 medlemmar. Unionen utgår från devisen ”Allt kan bli bättre” och arbetar för fler och bättre jobb. Ett viktigt verktyg för detta är en aktiv näringspolitik. Konkurrenskraftiga företag och ekonomisk tillväxt skapar utrymme för högre löner, bättre villkor och ökad välfärd och bidrar till att jobb behålls, skapas och utvecklas. Sverige konkurrerar på en global marknad med ett innovativt näringsliv och hög kompetens. Möjligheten att utveckla kompetensen är central, inte minst för att trivas och utvecklas i yrkeslivet. Kompetens innebär trygghet på arbetsmarknaden och är nyckeln till en rörlig arbetsmarknad där vi kan byta arbete och karriär mitt i livet. Det finns några tillfällen då samhällsengagemanget ökar och ett valår är ett sådant tillfälle. Förbundet bildar opinion såväl inför ett val som i mellanvalsperioden. Unionen är partipolitiskt obundet men har förslag och åsikter i politiska frågor. Det är så vi kan bidra till att allt kan bli bättre.

Ja Nej